jueves, 3 de diciembre de 2020

L'ESGRIMA A L'ESCOLA

 Una volta vivenciada la sessió d’esgrima, personalment puc corroborar que ha estat una experiència molt enriquidora, i encara ho haguera estat més si estiguérem en un col·legi i fórem alumnes de primària. Trobe que és un esport que, aplicat a l’etapa d’Educació Primària, pot tindre molts beneficis a l’hora d’impartir les classes, ja que, normalment, tots els elements que es treballen amb l’esgrima, es treballen a les sessions d’una forma molt poc original, amb exercicis bàsics que no inclouen cap tipus d’element lúdic. En canvi, tot això es pot treballar a través de l’esgrima, d’una forma lúdica i divertida, estimulant i, a més a més, innovadora, com molt bé ens ho a ensenyat Laura Ruiz Sanchis, autora del llibre Iniciación a la esgrima escolar.




Honestament no coneixia en profunditat aquest esport, i com a conseqüència, no hi era conscient del seu potencial. Sens dubte, ara que hi sóc conscient, introduiria l’esgrima a les meues programacions. A més, d’aquesta manera, més enllà de treballar els continguts d’una forma més original, també ho utilitzaria com una peça fonamental per a donar a conèixer aquest esport i fomentar la seua pràctica, de mode que l’alumnat descobrisca un nou ventall de possibilitats.

Atenent al currículum d’educació primària, segons el decret 108/2014, el bloc més adient per a desenvolupar l’esgrima seria el bloc 1, anomenat Coneixement corporal i autonomia. Considere que aquest és el bloc més adequat donat que els continguts que aquest integra són els que més s’apropen a tots aquells elements que implica l’esgrima.

Aquest bloc introdueix continguts els quals poden ser perfectament desenvolupats a través d’activitats relacionades amb l’esgrima. Aquest tipus de continguts oscil·len al voltant de termes com ara poden ser l’espacialitat, la posició, l’apreciació de distàncies, execució de moviments globals, realització de figures corporals, principals parts del cos i les seues possibilitats de moviment, lateralitat, estímuls sensorials auditius i visuals, imatges corporals, llançaments i recepcions, percepció de distàncies i velocitats, etc.

Tota aquesta sèrie de continguts es poden treballar ben bé a través de l’esgrima, la qual cosa no vol dir que siga estrictament a través de l’esgrima com a tal, sinó a través d’activitats potencials que són útils per a l’esgrima, donat que treballen per separat tots els elements que aquest esport requereix. Per exemple, amb la pràctica d’activitats relacionades amb l’esgrima, podem treballar de forma separada o conjunta els continguts d’aquest bloc, ja siga la distància, l’espai, moviments globals...

Tenint en compte que hem escollit aquest bloc per a portar a terme activitats relacionades amb l’esgrima, atenent als seus continguts, els cursos més adients per a realitzar aquesta  proposta serien primer, segons i quart d’educació primària, donat que els continguts exigits pel currículum per a aquestos cursos i aquest bloc en concret són ideals per a ser treballats a través de l’esgrima, ja que inclouen, com deia abans, elements com ara la lateralitat, les articulacions i les seus possibilitats, la percepció de distàncies, etc.

És molt comú que l’esgrima es rebutge a les escoles pel simple fe tés un esport una mica car. Tot i això, sempre existeix una forma o altra d’aconseguir els recursos suficients per tal de poder portar-ho a terme. En aquest cas, per a practicar esgrima tan sols necessitarem unes ulleres de natació, i els següents materials per tal de construir la nostra espasa (fet que ens serviria como a element transversal amb la matèria de Plàstica):

MATERIALS:

  • ü  Tub de pvc amb el menor diàmetre possible.
  • ü  Cinta adhesiva.
  • ü  Cinta americana.
  • ü  Una ampolla d’aigua.
  • ü  Espuma aïllant.

En cas de què algú no sàpiga com construir-la, a continuació vos mostre un vídeo molt curt gràcies al qual podreu aprendre la seua elaboració, a mans d’alumnes d’Educació Primària:

https://www.youtube.com/watch?v=A1H37Q4A03s

 

Si ens animarem a realitzar una sessió d’esgrima, caldria segmentar la sessió en tres parts:

Nota: Aquestes activitats poden ser desenvolupades en segon d’Educació Primària, atenent al currículum i els continguts a desenvolupar.

La primera part, on practicaríem jocs d’animació per a anar familiaritzant-se amb  allò que es va a tractar. És a dir, hauriem d’anar introduint alguns principis de l’esgrima en aquest cas, però d’una forma molt senzilla, per exemple a través d’un joc que consistisca en portar un objecte a la mà les persones que paguen (pilota, bitlles...), i han de pillar a la resta amb una extensió del braç, però sense arribar a llançar la pilota, és a dir, la pilota sempre en la mà. A més, podem introduir un altre concepte molt bàsic, el qual consistiria en que han de desplaçar-se per l’espai sense creuar les cames.

La segona part seria la part principal i més activa de la sessió, on portaríem a terme totes aquelles activitats que ens ajuden a aconseguir l’objectiu de la sessió. Per exemple, una activitat per a millorar el domini del sabre, consistiria en fer una cursa de relleus, on han d’eixir fent tocs amb el sabre i un globus, l’objectiu del qual seria que el globus no caigués a terra.

Finalment, la tercera part estaria relacionada amb una tornada a la calma, on el que es busca és baixar les pulsacions per tal de finalitzar la sessió. Per exemple, podríem utilitzar els sabres per a fer un concurs de mímica, on han d’escenificar pel·lícules per grups, en les quals aparega un element similar al sabre, ja siga una espasa, una llança, etc. O bé, també seria un opció que, per parelles, s’inventaren una salutació amb les espases i que finalment la mostraren a la resta de companys i companyes.

PD: Per últim, ací vos adjunte la imatge de record que guardem amb molta estima de la sessió que gaudirem d'esgrima: 



4 comentarios:

  1. Tasca molt completa! Enhorabona Julian!
    Primerament ha introduit la vivència a la sessió i una xicoteta reflexió crítica sobre aquesta i, després ha explicat com podem jugar-hi a primària i dur a terme una sessió.
    La meua nota és un 10!

    ResponderEliminar
  2. Bon treball! Personalment, jo no coneixia amb profunditat l'esgrima i mai abans l'he practicada però ara al acabar de llegir la teva entrada he pogut coneixer-la més. La informació és molt útil amb llenguatge que facilita la comprensió del que escrius. Destacar també el material complementari que has inclós en l'entrada com el video i també com tractar aquesta activitat en els cursos de primària. Molt bé, la meva nota per a aquesta entrada és un 9'5!

    ResponderEliminar
  3. Hola Julián, has realitzat molt bona tasca ja que m'ha permés conèixer un poc més al voltant d'aquest esport del qual tenia poca informació. A més, has fet aportacions de com crear l'espassa amb diferents tipus de materials en Educació Primària.
    La meua nota és un 10!

    ResponderEliminar
  4. En esta entrada considero que la información es muy útil para mi futuro como docente, ya que podemos observar como podemos introducir en el aula un deporte como es el esgrima, La forma de redactar es muy buena. Mi nota es un 9!

    ResponderEliminar

APARTAT DE CRISTINA MORA

  Després del viscut i a partir dels dos articles de l'aula virtual que nomene a continuació i que han sigut la base teòrica del bloc. C...